Swift info

Főmenü
Hírek
Cikkek
 
 
Fékbetét/ féktárcsa csere
Beküldte: Sanzistift
2006.06.04. 06:19
 

 
A fékbetétek időszakos cseréjének a szerintem lehető legkönnyebb publikált módja. :)

A cikk írója (Én) feltételezek a vállalkozó szellemműek oldaláról egy minimális szerelési gyakorlatot, valamint az alapvető szerszámok szakszerű használatát.
Mivel itt a fékről van szó, nem ajtókárpitról, tessék komolyan venni a dolgot.(ugye, ha az ajtókárpit nem megy vissza, hagyján, de a fék más tészta...)

Ha ezt a kis gyakorlatot nem érezzük magunkban, akkor inkább ne kísérletezzünk, nem éri meg...
A művelethez szükséges:
17-19 -es csillagkulcs (nem csúszik le a csavarról.)
13-as kulcs
Csavarhúzó, fickós fajta.
Kell egy sima, csavartól függően kell a sima, vagy egy kereszthornyú.
Csavarlazító.
Kombinált fogó.

A kereket levesszük, és a képen látható módon fixen alátámasztjuk.

Ha az embernek nincs bakja, akkor egy nagyobb fatuskó tökéletes, arról nem csúszik le.
Tégla nem jó, mert leborul, és ezért nem ajánlatos emelőn sem hagyni, mert ha a rángatástól kifordul, akkor "lefekszik" a kocsi.


A kerék levétele után egy csavarhúzóval "finoman" elfeszegetjük a féktárcsától a betéteket, mindkét oldalon, hogy legyen helyünk. Érdemes a lehető legjobban visszanyomni, hogy elférjenek az új fékbetétek is.
Ha nem sikerül szétfeszíteni, mert a két csúszócsap szorul. akkor azokat hátulról ki kell csavarni.

A csillagkulccsal levesszük a féknyerget, előtte meglazítjuk az egyik csúszócsap csavarját.
A csúszócsap gyárilag zsírozva van. Ha ennek ellenére nincs benne zsír, akkor a gumiharangba nyomjunk egy keveset, és úgy rakjuk össze.
Bármilyen általános gépzsír jó, a kocsikenőcsöt azért kerüljük. :)
A gumiharangba csak kevés zsírt tegyünk, ha több lett, akkor a felesleget le kell törölni.
Ha a gumiharang sérült, akkor azt cserélni kell.

Utána kihajtjuk a meglazított csavart, és egyszerűen széthajtjuk a féknyerget. Így már mindenféle nagyobb birkózás nélkül ki tudjuk venni a helyéről a régi betétet, berakni a helyére az újat.


A fékbetéteket alakos laprugók tartják a helyükön, jegyezzük meg, hogyan álltak, ugyanúgy kell visszaswzerelni is!!!

Amennyiben féktárcsát is cserélünk, akkor érdemes az első képen jelölt tájékon megkeresni a féktárcsa rögzítőcsavarját, és befújni csavarlazítóval. Ha ezt a csavart nem sikerül kiszedni, akkor a féktárcsa fennmarad.
Ebben az esetben érdemes visszaszerelni az egészet, hogy egy szakműhelyben kiszedjék.

Nagyon bátrak és/vagy hozzáértők kifúrhatják egy 4-es fúróval, vigyázva, hogy a menet ne sérüljön, viszont gondoskodni kell egy cserecsavarról.

Anélkül TILOS felrakni!

Az új féktárcsának külön kezelés nem szükséges, zacsiból kivéve mehet fel a helyére.

Ezen a képen le van fújva cinkspray-vel, de sajnos nem hőálló, így nem tartott sokáig.

Az összeszerelés értelemszerűen fordított sorrendben.

És jópár nagyon fontos dolog:
A féken végzett műveleteket mindenki a saját felelősségére végzi!
A nem megfelelő szerelésen életek is múlhatnak, tehát mindenki vegye figyelembe, hogy a fék nem játék!
Csak tökéletes állapotú szerszámokkal dolgozzunk, a hibás szerszám komoly veszélyforrás!!!


A szerelésnél a tisztaság nagyon fontos dolog, a féktárcsa felfekvő felületének, és az ahhoz illeszkedő felületnek sérülés és rozsdamentesnek kell lennie! Ellenkező esetben a féktárcsa ütni fog (kóvályog), és azt nem akarjuk, ugyebár... :)
A széthajtott féknyeregnél ne babráljuk a fékpedált, mert szétugranak a fékdugattyúk, és azt már pár nagyságrenddel komolyabb munka helyrerakni.
Igyekezzünk a féktárcsa felületét nem összefogdosni zsíros kézzel, mert ha a betétre kerül, akkor a fékhatás elmarad a kívánttól.
Ha mégis sikerül összemancsolni, akkor féktisztítóval, esetleg nitrohígítóval le tudjuk tisztítani.

Mindenkinek kellemes szerelést!

Kapcsolódó cikkek:
 

 
Eddigi hozzászólások:

peti2011.02.27. 12:05
swiftem van az ABS lámpám világit és a bal első keréknél valami surlódó hang jön . Mi lehet a baj,baranyi66@citromail.hu

otis2010.11.28. 18:16
Sziasztok!
Van egy swift 1.3 as Suzukim,lasan negy eves evek ota azzakl küszködök hogy k.b 140 km/h fölött remeg az autu 160 nal mar a kezem is elzsibbad a kormanyon.Garanciaba hordtam a szerviz-be mindent átnéztek gumikat cseréltem maradt a remegése.A napokba vettem észre ha az ötödik sebességbe van rakva a kart enyhén előretolom menet közbe akkor lehet érezni a váltó kar apro rezgését.Előfordulhat a hiba ettől vagy más a hibaforrás?Valaki találkozott már ilyen hibával,vagy van rá orvosság?Esetleg válto csere?
(a 160-170 km/h nem magyar utakon nyomom neki.)(ottopapi@freemail.hu, ha valaki tud orvossagot a remegésre írjon)

Drake2010.05.02. 17:21
Sziasztok!

Csak annyit tennék hozzá, hogy a féktárcsát a csomagolásból kivéve , egyszerre NE! tegyétek fel a helyére, mert le van kezelve valamiféle koroziógátló olajjal, ezt elöbb le kell mosni nitrohigitó, féktisztító vagy egyéb olajoldó mosószerrel, mert különbem elmarad a kívánt fékhatás!

Széles utat, sok benzint!
üdvrake

Saca2010.01.31. 15:07
Király cikk!!
Életemben először csináltam ilyet, és sikerült! Tök büszke vagyok magamra 23 évesen az első autóm! 3éve hajtom, de tényleg hajtom és semmi gebasz nem volt vele soha ezt is csak a közeledő műszaki miatt csináltam, jah és a kocsi 14éves. A cikk alapján simán kicseréltem kb. 2,5óra alatt mindkét tárcsát és a 4 betétet. 10.000Ft-ból megúsztam, és még tanultam is egy csomó dolgot...
Szóval örök hála a cikk írójának!
DE egyet értek G_P-vel! A hátsó fékről, és futóműről is jó lenne valami hasonló! Szívesen belevágnék abba is!

ZSigus Tamás2009.11.29. 16:04
A suzukim kb.80km/h környékén nekiál remegni az elelye.
Az egyik ismerösöm azt tanácsolta,hogy centiroztasam
ki a kereket de a gumisnál nem találtak semi hibát.
Mi lehet a baja az automnak?
Kérem segitsen.
Elöre is köszönöm Zsigus Tamás.
wwwzsigus.tamas@pr.hu
06204066051 a telefon számom.

G_P2009.08.02. 18:55
Jó kis leírás, a Javítási Kézikönyvből valahogy kimaradt a féktárcsák cseréje, ezért ez kifejezetten jól jön majd, nemsokára én is lecserélem a tárcsákat és betéteket.
Jó lenne egy ilyen cikk a hátsó fékről és a féltengelyek cseréjéről is.

Tibi2009.03.24. 18:30
Lehet kimaradt a rézpaszta.

cyber2009.03.19. 09:39
Sziasztok!

Lenne 1 kérdésem:

Most volt nemrég cserélve a tárcsám+fékbetétek, és kb. 20 perc intenzív városi vezetés után elkezd nyüszíteni a fék(csak a bal első)...és egyre erősödik.

Nemrég szétkaptuk, letisztitottuk csiszolóvászonnal, megnéztük a dugatyű hideg állapotban(kocsikázás előtt) visszamegy normálisan.

és mégis nyöszörög!

Sőt most már hamarabb kezdi, pár perc kocsikázás után

Mi lehet a gond? Valakinek 1 jó ötlete?

steviee2007.11.08. 12:50
Ja még annyit kérdeznék, hogy van valakinek valami tapasztalata a fékbetétek minőségéről?
Milyen márkát érdemes választani?

steviee2007.11.08. 12:47
A Swift tárcsát nem igen érdemes szabályozni, mert 17mm-ről
max 15mm-ig kophat.(a vékony tárcsánál és sovány betétnél túlságosan kitolódik a dugattyú, ami berezonálhat és elkűldheti a gumikarmantyút is.

Sanzistift2007.06.01. 17:09
Olvasgattam a hozzáfűzéseket.
Egyetértek mindegyikkel.
A sör nem érte meg a szerelés végét, ezért megromolni sem volt esélye.


Zsolti2007.05.02. 16:05
Csak annyit tennék hozzá, hogy a tárcsa két rögzítő csavarjával meggyűlt a bajom... Egy lapos csavarhúzó és egy kalapács seítségével ki lehetett őket lazítani.
A másik dolog, hogy szükség van a tárcsa lehúzásához 2db 8-as csavarra, erre szolgál a 2 menetes furat.

Szabó laci2007.04.04. 11:39
Jó a cikk annyi hozzáfüzni valóm van,hogy üvegpohár könnyen törik-levágott flakon jobban bírja a gyürődést(különben nem a bakk miatt meg a tuskó miatt verjük le a gépet,hanem erősre isszuk magunkat a betét csere végére és ezért rángatjuk le)Szerintem. amúgy szerelés nincs pirtyesz nélkül.

para2007.02.28. 09:54
Én csak annyit szeretnék hozzáfűzni,hogy KÖSZ!!!!
Nagyon jó és főleg szemléletes is a cikk!!

Köszönjük!!
Ja hogy csatlakozzak én is valami okossal azt a sört a hűtőládába kellene tenni,mert így melegszik ha marad rá idő!:-)Köszi a cikket!
egy új suzukis

BuXY2007.01.11. 19:02
Azért érdemes hozzátenni, hogy betét cserekor érdemes megszabályozni a tárácsát, több okból is ...
egyrész az uj betét nem biztos, hogy ott fog, mint a régi, és lehet, hogy eleinte csak a vállat fogja...
és további okok. ez egy fontos lépés ...

szaboz2006.11.28. 18:32
Az 1.6 Sedan tárcsája aszzem 2mm-el vastagabb(az 1.0es és az 1.3as tárcsája 17mm; az 1.3 GTI-é és az 1.6 Sedané 19mm vastag).

prokee2006.10.26. 23:19
Az újabb fék (Bosch rendszerű nyereggel) valahol 97 vége körül jelentek meg 320340 alvázszám-végződéstől.
A tárcsa a régi és az új fék esetében nem különbözik, asszem csak az 1.6 Sedannak van más tárcsája.
(Persze itt TSMMAx alvázszámról beszélünk, tehát magyar gyártású atókról).

Macee2006.10.26. 19:53
Hali!

Nekem nem volt ilyen szerencsém,hogy minden simán ment.A témához talán annyit, hogy:

- a betét bitangul bele tud gyógyulni a nyeregbe,a fékpor+egyéb koszok miatt(ki kellett püfölni)Érdemes félévente,de a tél beállta előtt mindenképp megtisztogatni sürilevivel+müanyag kefével,mert mielőtt azt hinnénk,hogy elkopoott,azért nincs fék(cak lassító),közben meg csak megszorult a nyeregben a betét(a mocsok miatt).a rajtuk lévő "rugó" egyben biztonsági kopásjelző,akkor kell cserélni a cuccot,ha ez hozzáér a tárcsához(visít)
-az újabbakban csalafinta betét van,sexi fantázianévvel a pocakján,'95 után valszeg
-a tárcsák sem egyformák,nem kompatible a régivel a nyereg miatt

Sanzistift2006.09.06. 16:32
A flaskás a torkomba kell, nem fékezett habzású...

NukEE:
Az autót emelőn sosem szereljük, inkább alábakoljuk.
A lengőkar alá nem érdemes tenni semmit ez esetben, mert nagyobb esélyel lesz útban, minthogy segítene.

A normális alábakolás szükségtelenné teszi a lengőkar alatti pakolást.

NukEE2006.08.14. 18:24
Sziasztok azert azt hozzatennem, hogy ha az auto fel van emelve ajanlatos a lengokar ala tenni a potkereket vagy barmi mast, Mert ha esetlegesen eltorik az emelo vagy amit az auto ala tettunk akkor meg nagyobb bajt okozhatunk.

udv: Gabor

Tsaba2006.08.03. 21:03
Az első képen lévő flaskás fékolaj melyik művelethez kell? ;-)

prokee2006.07.05. 20:11
Ezt már teccett írni

Sanzistift2006.07.05. 20:07
Kicsit benéztem...

A tuskó akácból van...

Sanzistift2006.06.04. 12:47
Az a brutális akáctuskó nem véletlenül lett kiválasztva. ))
Valóban, a bak jobb megoldás, de csak ez volt kéznél... )

prokee2006.06.04. 10:46
Megjegyzem, nem nagyon javaslom a fatuskót, igaz, a téglázást még annyira sem. 1000/db ár körül lehet bakot kapni, spórolunk annyit a házi betétcserével, hogy ennyit még elköltsünk bakra.
A tégla nem csak leborul, hanem nagyon könnyen hasad is, de a fatuskó sem sokkal biztonságosabb. Egyrészt ritkán párhuzamos a két vágott felület, másrészt pedig ha nem valami brutális diófából készült, a küszöb alsó pereme ezt is ketté tudja hasítani.

Tessék bakot vásárolni, egyszeri befektetés.

 

Kapcsolódó linkek
Legnépszerübb ebben a kategóriában:
Fékbetét/ féktárcsa csere

Legfrissebb cikk ebben a kategóriában:
Swift, E85 etanol, 1. rész