Swift info

Főmenü
Hírek
Cikkek
 
 
Karbantartási ütemterv
Beküldte: prokee
2006.05.17. 22:12
 

 
Klasszikus vitatéma.

A szomszéd autóján 60-nál cseréltek vezérműszíjat, a haveré meg 200-at is bírt...

Minden egyéb véleményezés nélkül megpróbálom csokorba szedni és pontosítani, sőt, némely vonatkozásban emberi nyelvre fordítani a gyár által kiadott karbantartási ütemtervet.

Mivel az én autóm 2000-es évjárat, azon kevesek közé tartozom, akik a régi (10.000 km-es periódussal számoló) és az 1999-ben bevezetett új (15.000 kmes periódussal számoló) szervízkönyvből is kaptak egy-egy példányt. Igaz, az első tulajdonos nem én voltam, de úgy tűnik, az eredeti gazda sem tudta eldönteni, melyiket is használja, így megörököltem tőle mindkettőt.

Először is pontosítsuk, mikor, hogyan változott a periódus 10.000 km vagy 6 hónapról 15.000 km vagy 1 évre, illetve pontosan mely autókra is érvényes a hosszabb csereperiódus.

A Magyar Suzuki 1999 március 1-től emelte fel a szervízperiódust. Az addig kiadott autókat 6 havonta, vagy 10.000 km-enként kellett szervízelni, aszerint, melyik követekezik be előbb. Az ezután átadott autókra azonban már a megemelt csereperiódus vonatkozott.
Volt azonban egy fontos kitétel: az ebben az időpontban még érvényes garanciával rendelkező autókra is kiterjesztették ezt a kedvezményt, tehát egy 1997 januári autó szervízperiódusa is automatikusan megemelkedett, ha azt az eltelt időben folyamatosan és előírásszerűen szervízelték, és nem végeztek rajta a garanciális feltételekkel ellentétes javítást vagy átalakítást.

A fentiek alapján persze nehéz meghúzni a határt, különös tekintettel arra, hogy a gyár a periódus megemelését éppen az "elmúlt évek rendkívül kedvező szervíztapasztalataival" indokolta. Annak érdekében, hogy valami határvonalat mégis meg lehessen húzni, javaslom, vegyük alapnak az 1997-es modellévben végrehajtott módosításokat.

Ezek alapján általában ehhez érdemes igazodni:

10.000 km vagy 6 hónap csereperiódus a javasolt azon magyar gyártmányú Suzuki Swiftek esetében, amelyek alvázszámának utolsó hat karaktere 250000 alatti;
15.000 km vagy 12 hónap csereperiódus a javasolt azon magyar gyártmányú Suzuki Swiftek esetében, amelyek alvázszámának utolsó hat karaktere 250001 feletti;

Mit is jelent itt a 15.000 km vagy 12 hónap ?

Nagyon egyszerű: amelyik előbb letelik, az az érvényes.
A gyakorlatban mégis naponta szembesülök azzal, hogy könnyen félreérthető ez a kitétel. Ezért egy példán keresztül megvilágítom, mire is gondolok.

Tegyük fel, hogy 2000.03.01 dátummal vettük át az autót, ideális esetben 0 km-rel. A következő szervízünk tehát 15.000 km-nél, vagy 2001.03.01.-én lesz esedékes.

Ha a tulajdonos csupán alkalmanként használja az autót, elképzelhető, hogy csupán néhány ezer km-t pakol bele. Így mondjuk 2001.03.01-én megjelenik a szervízben, 4562 km-rel. A szervíz természetesen elvégzi az átvizsgálást, és bejegyzi a következő szervíz időpontját, 2002.03.01. vagy 19562 km.

Feltételezzük, hogy a második évben is keveset használják az autót, így eljön 2002.03.01., de az autó még csak 9450 km-t futott. A szervíz elvégzi az átvizsgálást, és bejegyzi a következő időpontot: 2003.03.01. vagy 24450 km.

A példa kedvéért feltételezzük, hogy a joviális idős úr, aki eddig az unokákhoz járt a géppel, eladja egy fiatal egyetemistának, aki Budapest-Gergelyugornya viszonylatban közlekedik, méghozzá igen sokat. Így az autó futásteljesítménye radikálisan megugrik, tehát az óra egyszer csak 24450 km-t mutat, pedig a dátum még csak 2002.10.21. Ilyenkor természetesen az óra szerint meg kell látogatni a szervízt, aki (konstatálva, milyen szinten sikerült lelakni rövid idő alatt a Robi bácsi gondozott, szép ezüst Sedanját) elvégzi a szervízt, és ismét bejegyzi a következő időpontot: 2003.10.21 vagy 39450 km.

Természetesen a Swiftek túlnyomó részének a garanciális ideje nagyjából az első garnitúra nyárigumi profilmélységével együtt fogyott el - így az intervallumok pontos betartása már nem elsődleges szempont. Ennek ellenére érdemes többé-kevésbé pontosan betartani, ha az autóval közös jövőnket hosszabb távon tervezgetjük, hiszen a Swift (legyen ez bármilyen közhely) meghálálja a gondoskodást, és a nevével igen gyakran egy mondatban emlegetett "hibamentes autózás" kifejezés igazi értelmével is csak így ismerkedhetünk meg.
(hamarosan jön a karbantartási táblázat!)

Kapcsolódó cikkek:
Műszaki adatok
 

 
Eddigi hozzászólások:

BGuTWvVKQkrYGbc2012.05.25. 03:31
Hogyan halt meg Ffclig Jimmy?Nem tom, azt a Rejtő rege9nyt nem olvastam. Vagy valkai me1sra gondolsz?Volt egy Ze1mbf3 nevű fickf3 is, aki lelőtte mage1t, mikf6zben valami kakasra ce9lzott, e9s mikor kijf6tt a feje9ből a golyf3, azt mondta a lf6vede9k, nagy ele9gedetten: Ez Kire1ly volt!

Agócs István2009.02.02. 03:35
sziasztók!! nekem is selca riasztóm van nem tudja valaki hogy hol tudnék beszerzni hozzá riasztó gombot azt a gumit de érdekelne a külső műanyag foglalat is előre is köszönöm Email: agocs.i@vipmail.hu

steviee2007.11.08. 14:30
Hello!

A vez.szíj állapotát nem csak a futásteljesítmény határozza meg. Mivel gumiból van, ezért öregszik is. 5-6 évente illik cserélni, még ha keveset is futott.

balázs2007.04.14. 11:59
hi!!!én 93000-nél cseréltem vezérműszíjat,haverom + 130000-nél!eddig
minden ok!!!!!!!!!!!

Macee2006.10.26. 20:22
Hali!

JA!JA!JA! :-))))))))))))))))))
Én 60000-et tekertem bele 3 év alatt és no problem...rendszeres szervízlátogatás of course.....

Üdv!

 

Kapcsolódó linkek
Legnépszerübb ebben a kategóriában:
Selca riasztó beszerelési útmutatója

Legfrissebb cikk ebben a kategóriában:
Katalógus-bővülés