Swift info

Főmenü
Hírek
Cikkek
 
 
Rádió tápfesz upgrade
Beküldte: prokee
2006.10.08. 19:15
 

 
Régóta komolyan zavar a rádió kapcsolt tápfesz megoldása. A Swift tervezői átvették az akkoriban szokásos japán megoldást, miszerint a rádió a gyújtáskapcsoló ACC (accessories, tartozékok) állásában szól, koppig fordított, vagy kihúzott kulccsal nem.
A másik, hyperidegesítő a "nehagydittakulcsodapafej" sípolás, ami felőrli az idegeket néhány másodperc alatt.
Az eredeti terv és a módosítás

Jóideje jár a fejemben a gondolat, ami megoldást nyújtana mindkét problémára. A csipogó egyébként is a magnó mögött helyezkedik el, ezért arra gondoltam, a bentmaradt kulcsra figyelmeztető kábelt elnyesem a csatlakozóban, és erről vezérlem a rádió kapcsolt tápját. Természetesen egy relén keresztül, mert az érintkező igen gyenge, a fejegység áramfelvételét valószínűleg nem sokáig bírná, egy átlagos relé 100-150mA áramát viszont kacagva átengedi.

Ez a verzió egyetlen hátránnyal bír: ha a kulcsot kihúzom, bizony továbbra is elhallgat. Ez nem nagy probléma, de ha már reszelünk, reszeljünk vastagon. No meg persze ha lehet elegánsan is, akkor miért ne ? A módosított terv tehát: a rádió bekapcsolásához szükséges a kulcs behelyezése (de nem kell elfordítani), de ha már bekapcsoltam, kivehessem a kulcsot. Ilyenkor a rádió nem hallgat el, kizárólag akkor, ha az OFF gombbal erre megkérem, vagy az előlapot leveszem.

Ehhez nagy segítséget nyújt a legtöbb mai rádióban megtalálható opció, az elektromos antenna vagy a külső erősítő kapcsolószálja. Ezen kizárólag akkor jelenik meg (+), ha a fejegységet bekapcsoltuk.
(Fontos, hogy néhány típusnál az elektromos antenna vezérlése csak rádió módban él, CD/kazetta módban kikapcsol - ilyenkor kizárólag az erősítő vezérlésére hagyatkozhatunk!)



Amire szükségünk van



Szükségünk lesz egy relére, négy sarura, illetve két diódára, ezeket kell beépítenünk. A dióda a gyújtáskapcsolótól és a rádiótól jövő kapcsolószálak összekötéséhez (pontosabban éppen a szétválasztásához) fog kelleni.
Dióda vásárlásához nehéz tanácsot adni. Minimális áram megy át rajta, tehát szinte mindegy, mit vásárolunk, de ha egy elektronikai boltban segítséget kérünk, nem fognak elutasítani. A gond egyébként az, hogy nagyjából 10 évvel ezelőtt vásároltam ilyet utoljára, ezért még nagyjából sem emléxem semmiféle típusmegjelölésre :)




Aki olyan szerencsés, mint én, és rendelkezik egy bontott, lengő reléaljzattal, az hanyagolhatja a sarukat (és a saruzást!), kicsivel elegánsabb megoldás.


Ideális esetben "tisztességes" európai relével rendelkezünk, ez esetben tisztáznunk kell a lábkiosztást. Sajnos ennél jobb képet nem sikerült készítenem, elég fura fényviszonyok voltak :) A számozott lábak sorrendben (zárójelben a Bosch (német) szabvány szerinti jelölésük): 1 - bal szélen (86), 2- jobb szélen(85), 3- alul(30), 4 - középen(87a), 5- fent (87). (A bekötésnél a Bosch-számokra fogok hivatkozni!)

A relé tulajdonképpen egy kapcsoló, amit nem manuálisan nyitunk/zárunk, hanem elektromos árammal. A képen látható relének két darab kapcsoló és három darab kapcsolt lába van. Alaphelyzetben a 3 és 4 lábak vannak összekapcsolva. Ha az 1 és 2 lábakra áramot adunk, akkor a 3 és 4 lábak szét-, a 3 és 5 lábak összekapcsolódnak.
Nekünk ebből jelen esetben csak az utóbbi érdekes, tehát választhatunk 4 lábú relét is, ebből a középső hiányzik. Ha akad kéznél, egyéb extrém japán relék is jöhetnek, ezek lábkiosztását tessék önállóan kinyomozni :)



Feltétlen szükség lesz még szigetelőszalagra, ha elegánsan akarunk dolgozni, akkor vásznas bandázsszalagra, egy szikére, egy oldalcsípő fogóra, próbalámpára, forrasztópákára (az autóban célszerű pillanatpákát használni!), illetve forrasztóónra.

Szükség lesz még ugye 1db autóra és javaslom, hogy rendelkezzünk egy rádióval is, e kettő nélkül ugye mit is kezdenénk a cikkel :)
A rádióhoz szükséges kiszedőszerszámot is készítsük elő, bár Panasonic, Kenwood, Sony tulajoknak alternatív megoldást is bemutatok majd :)



Előkészületek

Először is vegyük ki a rádiót ! A legtöbb típus esetén az előlap körüli keretet le kell pattintani, sőt, néha még ezelőtt az előlapot is.




Valahogy így fogunk kinézni. Ilyenkor lesz szükség a rádióhoz (jobb esetben) kapott kiszedőszerszámra. Ez Blaupunkt, VDO, egyéb német származékok estén általában két "U" alakú villa, Panasonic, Kenwood, JVC, Sony, egyebek esetében általában két lapos lemez. Előbbit az erre szolgáló, oldalt elhelyezett két lyukba kell tolni, utóbbiakat a magnó háza és a keret közé, konstrukciótól függő megoldásban.

Én azon szerencsések közé tartozom, akik rendelkeznek a kiszedőlemezekkel, egyben azon szerencsétlenek közé is, akik réges-régen elfelejtették, hová is tették ezeket. Ezért hosszas keresgélés helyett előkaptam két hosszú, vastag és erős kábelkötegelőt...




Rövid matatás után kattantak a horgok. Egy hátránya van a technológiának, a gyári szerszámmal ellentétben ezek nem akadnak be a rádió házába, így hátulról kicsit meg kell tolni (ill. kazettás cucc esetén a nyílásban finoman megkapaszkodva kihúzni).



Valami ilyesmi lesz a végeredmény, legalábbis akkor, ha korrekt ISO-átalakítóval van szerelve a rádió. Ha nem, akkor kicsivel nagyobb káoszt fogunk látni :)

Azonosítsuk be a rádió megfelelő vezérlőszálát ! Az én rádiómon három kék színű kábel érkezik a csatlakozóból. Ebból egy tovább is halad az ISO-csatiba, ez az elektromos antenna kábele (amelyet tartalmaz a szabványos ISO-csatlakozó, bár az autóban nincs bekötve), kettő pedig szabadon, szigetelve lóg. Ezeket jó esetben matricázzák, vagy a kábel szigetelésén feliratozzák. Az ATT címkés nem a nekünk való, ezt telefonnémításra használjak. Az AMP REM felirat viszont az "Amplifier Remote" rövidítését takarja, tehát nyomon vagyunk.





Ha nincs feliratozva, ne féljünk, keressük meg ! ISO csati esetében, ha a képen látható helyre kék kábel megy, 100% biztonsággal használhatjuk. Ha egyéb (gyári) kék kábelt találunk a rádió csatijában, a próbalámpát csíptessük testre, a másik végét tegyük a kábelre. Bekapcsolt rádiónál, világítani fog, kikapcsolt állapotban pedig nem. Ha véletlen az ATT kábelt találtuk meg, a lámpán keresztül testet fog kapni, és lenémítja a rádiót, ha elvettük a próbalámpát, kikapcsol a némítás.

Következzen az upgrade másik fontos eleme, a "nyihogó". Ezt nagyjából a rádió alatti óra (vagy fiók) magasságában, a középkonzol mögé szerelve, jobb oldalról közelítva találjuk meg, és így fest:



Az itt látható kék csatlakozót fogjuk felhasználni. Itt ugyanis megtalálható a számunkra fontos szál, amelyen a kulcs behelyezésekor érkezik áram, sőt, egy, a relé kapcsolásához szükséges testszálat is tartalmaz.



Ezt pedig szét sem kell bontani, ui. minden szükséges dolgot megtalálunk a magnó környékén! :)



Mérjünk, kössünk, csatlakozzunk !

Markoljunk rá a próbalámpára ! Kizárólag pozitívot fogunk keresgélni, ezért a kábelt csíptessük fel egy jó testpontra, esetünkben, mivel már szétdobáltunk mindent, mint Floki a lábtörlőt, megfelel az antennacsatlakozó is, az ábrán látható módon:



Húzzuk le a zümi kék csatlakozóját, húzzuk ki jobb oldalon a középkonzol mellé ! Húzzuk szét a rádió tápjának ISO-átalakítóját is, és a gyári csatit húzzuk vissza hátra, majd jobb hátul ki a másik mellé (Persze ha van átalakítónk ! Ha nincs, akkor a komplett köteget húzzuk vissza!)


(Ez a rádió gyári csatija, itt húzzuk szét! 96 előtt autókon ez persze máshogy néz ki, és kétfelé van bontva.)



Valami ilyesmi lesz a végeredmény. Keressük meg a kék csatlakozóban azt a szálat, amit a gyújtáskapcsoló kapcsol - nem árulok zsákbamacskát, a kék/fekete lesz az:




Persze ellenőrizzük a lámpával, ha a kulcsot bedugjuk, világítani fog, ha kihúzzuk, elalszik.

Ragadjuk meg a magnó tápcsatiját is, ebben középen, a rögzítővel ellentétes oldalon lesz egy fehér kábel, fekete csíkkal, ezen érkezik az ACC (ellenőrizzük, illetve régi csati esetén azonosítsuk be!)





Vágjuk el ezt a kábelt, blankoljuk, majd cinezzük... izé... forrasztóónozzuk meg :) Tegyük ugyanezt a kék csatlakozó kék/fekete kábelével is !

A diódák "házának" egyik végén általában láthatunk egy csíkot, vagy más jelölést, ez mutatja a dióda irányát. Nagyon egyszerűen megfogalmazva a csík felől nem megy át a pozitív, a "nemcsíkos" rész felől pedig nem megy át a negatív :))))



Vágjuk rövidebbre a dióda lábait, és forrasszuk "nemcsíkos" felével az elvágott kék kábelre !

A másik vezérlőszálat a rádiónál már megkerestük, most ide csatlakozunk. Érdemes a bonthatóságot megtartani, ezért én az AMP REM kábel hüvelyes sarujának ellendarabját tettem a kábelre. Nem akad minden háztartásban ilyesmi, de egy kimustrált utánygyártott központizár-motorról könnyen lebonthatunk egy ilyet - én is ezt tettem...



Egy borzalmasan régi, még működő, de elég megbízhatatlan, extrém kinézetű Silicon kp.zár motor kábeléről lenyestem pár centi kábelt. Ezzel már tudtam csatlakozni az AMP REM szálhoz, a másik végére pedig ("nemcsíkos" végével a rádió felé!) beforrasztottam a másik diódát. A dióda másik végére forrasztott kábelt vezessük hátra a középkonol mögé!



Ezzel a két vezérlőszálunkat előállítottuk. Kell még a reléhez egy állandó pozitív, illetve egy test. Utóbbihoz szikével óvatosan blankoljuk meg a kék csatlakozó fekete vezetékét (vigyázat, ne a csíkosat!), és forrassztunk rá 10 centi kábelt, előbbit pedig a rádió gyári csatijában keressük. Az előbb elnyesett fehér/fekete mellett közvetlenül találunk egy tiszta fehér kábelt, ez a rádió memóriáját táppal ellátó állandó pozitív.



Az ábrán látható módon ezt is blankoljuk meg, forrasszunk rá 15cm kábelt, majd szigeteljük le ! Az elvágott fehér/fekete kábel csatlakozó felőli végére is forrasszunk ~10cm-nyi kábelt, a forrasztást, illetve a másik elvágott véget szigeteljük le!

Jelen pillanatban van 5 szál kábelünk. Ha nincs reléfoglalatunk, akkor a két vezérlőt (ami a rádiótól az AMP REM szálról jön, illetve a csipogó csatlakozójától érkezőt) közösen saruzzuk össze, a sarut nyomjuk a relé 86-os lábára, a kék csatlakozótól érkező testkábelt a 87-es lábra (e kettőt nyugodtan összecserélhetjük).
A gyári csatlakozóból kivezetett állandó áramot adó vezetéket, illetve az elvágott kábel csati felőli végéről érkezőt saruzzuk fel, és nyomjuk a relé 30-as és 87-es lábaira (ezek is felcserélhetőek).
Ne felejtsük el a sarukat szigetelni, akár egyszerűen rátekert szigetelőszalaggal is.

Ha reléfoglalatot használtunk, valahogy így néz ki:



Itt a két zöld szál a vezérlő, a két fekete a kapcsolt, a negyedik pedig a test.

Kezdhetünk helyet keresni a relének. Fejjel lefelé bekukkanva a középkonzol mögé találunk egy csavart, ami a csipogót fogja, illetve egy testkábel is erre van kötve. Kis kézügyességgel ezzel a csavarral felfogathatjuk a relét is.




Ha rögzítettük a relét, mehet vissza a rádió, tegyük vissza a csipogóra a csatit, aztán próba.



Végeredmény

Mégegyszer, csak röviden:

- Ha a kulcs nincs a helyén, a rádiót nem tudjuk bekapcsolni, nincs megvilágításe sem
- Ha a kulcsot betesszük, megjelenik a háttérvilágítás (ha van ilyen a rádión), és be tudjuk kapcsolni.
- Ha a rádió bekapcsolt állapotában kivesszük a kulcsot, a rádió nem hallgat el.
- A rádiót ki tudjuk kapcsolni az előlapon található OFF (vagy más, ilyen szerepet betöltő) gombbal, vagy az előlap levételével.
- Visszakapcsolni újra csak akkor tudjuk, ha a kulcsot a gyújtáskapcsolóba rakjuk.



Remélem, az ötlet sokaknak megtetszik, én azóta ezzel játszom, annyira tetszik :)



Ui: Ha megelégszel az eredeti elgondolással

Természetesen adott a lehetőség, ha valakinek annyi is elég, hogy ACC helyett bedugott kulccsal menjen a dizsi, majd a kulcs kivétele után elhallgasson:
- nem szükséges a rádiótól jövő erősítő-vezérlő szál bekötése
- nem szükséges a dióda sem, a csipogó kábelét egyszerű forrasztással hosszabbítsuk meg a reléig

Ha valaki még forrasztani is lusta, vagy nincs kéznél forrasztópáka:




Úgynevezett "telefonkötéssel" is kábelezhetünk, fizikailag is tartós, erős kötést eredményez. Blankoljuk meg a két kábelt ~1-1.5 cm hosszan, fektessük keresztbe a két kábelt nagyjából a blankolás 1/3 távolságánál, majd egymással ellentétes irányban tekerjük rá a kilógó végeket - mindkettőt a másik vezetékre. Szigeteljük le, ennyi.

Kapcsolódó cikkek:
 

 
Eddigi hozzászólások:

Tomi2011.05.14. 21:23
Kössz szépen és van az az ISO kapcsoló kábel, az is benne van az autóban valahol? vagy vegyek hozzá? és az egyik végét a rádióba kell kötni, de a másikat hova? és még1x kössz h írtál

Hangmester2011.02.12. 19:37
Helló Tomi

Nekem is Suzukim van és én is kerestem az antenna kábelt.
Meg is találtam.
A rádió beépítés mögötti részen van visszadugva a karosszéria elembe.
Nagyon rafinált mert elég sokat kell keresni.
Próbálkozni kell.

Tomi2011.01.16. 18:21
valaki nem szeretne válaszolni?

Tomi2010.12.18. 14:59
A kis deknit sikerült leszednem.. Tartotta két csavar amit csak úgy lehet lántni ha az ember leszedi a középkonzolt.
De még mindig nem tudom hogy hol van az antenna kábele?
És az ISO kapcsoló kábel másik végét hova kell dudni???

Tomi2010.12.17. 18:26
Most látom ezt az iso kapcsolókábelt..Az világos h az egyik végét a rádióba kell dugni, de a másikat hova?? És hol marad az antennánek a kábele. jah elfelejtettem mondani h van az autóban gyárilag antenna

Tomi2010.12.17. 17:58
Hello!

Nekem van egy 2002-es suzuki swift-em 5 ajtós és nincs benne rádió gyárilag. Szalonból vettem zsír újonnan, és vettem hozzá rádiót, most már csak 1 a baj h nemtom h kell beszerelni, próbáltam a műanyagdeknit kiszedni de nem sikerült még az sem, valami nem engedi, és nincs is ott semmi vezeték a rádió helyén. Se antenne, se az a sok vezetékes dugó.
Segíts nekem ha megkérhetlek

geri2010.10.19. 20:17
Az alábbi érdekes problémával kerültem szembe. Van egy Kenwood kdc-w3044 típusú rádióm, és hozzá egy WagonR+. A rádiót 2 éve vettem, és eddig semmi baj nem volt vele, de mostanában nem kapcsol be. Szétszedtem a kábeleket, a biztosítékot ellenőriztem, kicseréltem, visszaraktam mindent majd mikor ráadtam a gyújtást az autóra, a rádió bekapcsolt, működött. A kocsit leállítottam, 5 perc múlva újra indítottam, de a rádió ismét nem kapcsolt be. Kábeleket széthúztam, visszadugtam, a rádió újra bekapcsolt... Az aksi sajnos ebben a hónapban 2x lemerült, fel kellett töltenem, nemtudom, hogy a két dolog között van-e összefüggés.
Aki találkozott már hasonló esettel, vagy lenne valami tippje, az kérem ossza meg velem.

magno2009.09.22. 22:15
Sarus megoldás lesz. Holnap úgyis megyek a Lomex-be. Nem gondoltam volna hogy ennyit fogok egy autórádióval szívni . Köszi a segítséget.

prokee2009.09.22. 21:56
A gyári kötegben nincs test. Vagy az antennán keresztül kaphat (ez kevésbé elegáns), vagy a kormány alatti burkolatnél lévő fém csavarok alá kötheted egy pofás saruval.

magno2009.09.22. 21:19
Hajjaj ez jó hír. Csak szétszedtem a gyári csatlakozót és kimértem azt a 3 kábelt ami kell. A piros kábel sárga csíkkal úgy viselkedett mintha az lenne a test. Furcsálltam is hogy piros kábel hogy lehet test . De ezek szerint az mégsem az. Most akkor mégis melyik kábelt kössem rá a rádió test csatijára? A többi kábel ha nem bénáztam el valamit akkor azok csak hangszóró kébelek amit előre behúztak a kocsiba. És nincs több csak a banán dugós antenna és kész.

prokee2009.09.22. 20:34
Egyszerűen a rádió testkábelét rákötötted a csatiban lévő világítás-szálra.
Ne aggódj, nem te vagy az első, és nem is az utolsó.

magno2009.09.22. 20:31
Üdv.

Kéne egy kis segítség. Vettem egy jó kis rádiót be is kötöttem de valamit elszúrtam mert ugyan működik rendesen a rádió de ha felkapcsolom a helyzetjelzőket akkor kiég az egyik 10A-s biztosíték, és nincs műszerfal világításom. Amit eddig összekaparásztam az annyi hogy ennek valami köze van a rádió háttérvilágításához. (Kb ha felkapcsolom a világítást felizzik a rádió előlap de a rádió nem kapcsol be és nem mindegyik fej támogatja). Az enyém egy LG LAC2900-as. Előre is köszi a segítséget.

Martin2009.07.05. 12:45
Akkor vissza az egész! Ha így van, akkor ott a pont. Bár mi sokszor csináltuk ezt, viszont az is igaz, hogy min. 55AH-s aksikkal megáldott kocsiknál. Ezidáig még nem volt vele gond, de elméletben igazad van, bár megdöbbentő, hogy P=U*I 12V*2A=24W standby-ba. Én ezt kissé sokallom! Azért utánanézek, hátha okosabb leszek.

prokee2009.07.05. 12:36
Mértem, azért mondom. Neves gyártóknál is előfordul, hogy ahogy az ACC-szálra áramot adsz, 1-2A folyik befelé.

Martin2009.07.05. 12:33
Lehet hogy igazad van. Ha gondolod, hétfőn megnézek egy fejegységet, hogy mekkora áramot vesz fel készenlétben, de kizártnak tartom, hogy standby-ba 1-2 ampert vegyen fel egy autórádió. Működés közben simán még akár többet is, attól függően, hogy mennyire "küldik meg" a végfokot, dehát bekapcsolt autórádió mellet mindkét megoldás esetén egyforma az áramfelvétel.

prokee2009.07.05. 12:19
Az egyszerűbb megoldás azért nem jó, mert még a relatíve fiatalabb rádiók is meglehetősen nagy áramot (1-2 amper) vesznek fel, ha fixre vannak kötve. Ezzel simán lemeríthetik pár nap állás után az akkut.

A fentivel viszont csak addig van áramfelvétel, amíg a rádió be van kapcsolva.

Ha kikapcsolod, kilövi maga alól az áramot.

Ennyi.

Martin2009.07.05. 12:10
A megoldás:
Fentről a 10-edik képen, ahol a kiszerelt rádió helyén a kábelköteget látjátok a középkonzolról, tisztán látszik hogy a felső ISO csatlakozón 4 vezeték van. Piros, fekete, kék, sárga. A piros a +12V, a sárga a Memória tápja, és mint olyan, állandó 12V-ot kap. Továbbá az is látszik, hogy mind a sárga, mind a piros vezetéken van egy-egy dupla lengő kábelsaru. Ez sem a véletlen műve! Ugyanis az autógyártók néha fittyet hánynak s szabványokra, és ilyenkor megcserélik a fix 12V-ot a kapcsolttal. Az eredmény: A gyújtás elvételekor elfelejti a fejegység a beprogramozott állomásokat, és beállításokat. A megoldás: Meg kell cserélni a piros, és sárga vezetékeket. Ezt a rádiógyártók jól tudják, ezért készítik úgy a fejegység kábelkötegét, hogy ezeket fel lehessen cserélni, vagy kombinálni. Nos így gondolom már látjátok a megoldást. Szimplán annyi a dolgotok, hogy a képen az alsó piros kábelt lehúzzátok a felsőről, és bedugjátok a felső sárgára (az alsó sárga mellé.), és violá! máris kész a gyújtásfügétlen rádió. Sok sikert!

Martin2009.07.05. 11:56
Gyerekek! Elnézést, hogy "beleugatok", de nem értem, miért kellett ezt túlbonyolítani. Ha csak az a problémátok, hogy gyújtásfüggő a rádió működése, azt sokkal egyszerűbben is meg lehet oldani, és még szerszám sem kell.

Gergő2008.10.10. 22:27
halihóóóóó
ha a motoros antenna vezérlőkábeljét (vagy erősítő kapcsoló) "hurokban" rákötöm az ACC vezérlőbábelra, akkor elvileg ha a kulcs elfordított állásában bekapcsolom, és ad jelet az antennának, akkor ugyanúgy adja a jelet önmagának is.
ez kivitelezhető vajon??? esetleg egy egyenirányító diódával.
vagy a lap alján lévő ötlettel összehozva, kulcs be - rádió be - kulcs ki és még minding szól

Zsoo212008.10.05. 16:53
Az amp rem szálba milyen csatlakozó megy bele.

prokee2007.06.25. 17:45
Igazából azért nem láttam értelmét kapcsrajzot gyártani ehhez, mert egyszerűbb a képek és szöveg alapján megcsinálni, mint rajzról

csjohnny2007.06.25. 15:38
Lehetne egy kapcsolási rajzot feltenni?

prokee2007.04.01. 20:55
Ezen még nem gondolkoztam. Ha jól rémlik, nem megoldható a bekötés variálásával. A műszer felépítéséből adódik, hogy nem bukik vissza áram nélkül.

cssanyi12007.04.01. 18:10
Okos ötlet, érthető, pontos leírás! Kösz!
Tudsz-e arra is megoldást, hogy a benzinszintjelző
csak gyújtás alatt mutasson?

prokee2006.10.08. 22:33
Amit írsz, értem, részben egyet is értek vele, de:

- jó minőségű szigszalag nem válik szét
- említettem a vásznas bandázsszalagot, én általában ezt használom. Nem válik le, nem ragad máshová, mint kellene, viszont drága
- zsugorcső tényleg jó, de nagyon szépen kell alatta forrasztani, mert a rámelegítéskor könnyen átszúrja.

mc_laca2006.10.08. 22:19
A "hagyományos" szigszalaggal való szigetelést nem igazán javaslom, mivel ezek rövid idő alatt (akár néhány hónap) levállhatnak, ezzel zárlatot, de akár tüzet is okozhatnak!!! Különösen a fűtés beindulása következtében a meleget nem bírják sokáig.
Viszont szuper elegáns és bombabiztos megoldás a kábelkötések "zsugorcsővel" történő szigetelése. Ez egy speciális műanyag cső, mely hő hatására eredeti átmérőjének 1/3-ára zsugorodik össze, így mechanikusan baromi erősen tart, elektromosan pedig tökéletesen szigetel. Ide a 3mm átmérőjű megfelel, ebböl egy kb.3-4cm es darabot huzzunk az összetoldani kivánt vezetékek egyikére, majd utána tekerjük össze a blankolt kábelvégeket. A zsugorcső darabot ezután húzzuk rá az összetekert részre úgy, hogy mindkét vége a műanyag szigetelésre is kinyúljon. Ezután gázöngyujtó lángjával nagyon rövid ideig melegítve láthatóan és pillanatok alatt rá fog zsugorodni a cső a kábelre. Inkább többször és röviden melegítsük! Az öngyujtóval nagyon óvatosan bánjunk, mivel a kábeleket szigetelő műanyag is höre lágyuló, továbbá a műanyag alkatrészek is rendkívül gyúlékonyak!!!
vastagabb(6-os) csövet húzhatunk a réz kábelsarukra is, amik a relé lábaira mennek. Ezzel tényleg esztétikus, időtálló és korrekt megoldást kapunk.

Sanzistift2006.10.08. 20:00
Korrekt.

 

Kapcsolódó linkek
Legnépszerübb ebben a kategóriában:
Rádió tápfesz upgrade

Legfrissebb cikk ebben a kategóriában:
Rádió tápfesz upgrade